HTML

Kertanyád

Apró szösszenetek arról, milyen kínokat áll ki egy városlakó, ha szert tesz 2000 négyzetméter ugarra.

Friss topikok

  • fafaj: @EZA: kicsi hypót. (2009.04.09. 22:20) Rózsák I.
  • kadarm: kérdezhetek egy picit? most vettem kertészetben két tő rózsát, átültettem nagyobb cserépbe, jól me... (2008.07.01. 18:46) Rózsák II.

Linkblog

Rózsák I.

2008.05.21. 00:42 fafaj










Régebben idegenkedtem a rózsáktól, amolyan nagymamanövényeknek tartottam őket. Aztán ahogy szép lassan elkezdtem ismerkedni a növényekkel, a kertekkel, rájöttem arra, amit nemrég Mühle 1908-as Tanácsadója a Kertmívelésben c. kiadványában így fogalmaz:

"Kerttulajdonosoknak a rózsát már nem kell ajánlani, mindenkien szüksége van erre, mivel kert rózsa nélkül nem lehet." Tényleg nem lehet.
Első örökölt rózsám, ami felhívta a figyelmemet arra, hogy a rózsák mégis kellenek a kertbe (azóta sem tudom a nevét):

Figyelni kezdtem a kertben lévő (összesen 5) rózsáimat. Volt még egy nagyon erőteljes rózsaszín tearózsa, egy rózsaszín climbing, egy piros futó és egy régi, fehér rózsa.


Kezdőként kicsit megijedtem attól, amit a különböző könyvek, tanácsadók írtak a rózsákról (teahibridekről, floribundákról, minikről, bokorrózsákról, futókról, angol rózsákról, történelmi rózsákról). Csak annyit tudtam, hogy a katalógusban szép rózsaszín bokor ősszel úgy néz ki a csomagolásból kibontva, mintha két darab csirkelábat a nyelénél fogva összeszereltek volna: alul is négy vessző (gyökér), fölül is négy vessző.
Nagy tanácstalanságomban azt csináltam, amit a könyvekben olvastam. Ástam egy akkora gödröt, hogy kényelmesen elférjenek a gyökerek, jó zsíros kerti föld (komposzt, stb), betaposás, belocsolás, 20 centis földkupac, hogy ne fagyjon el a tő, és már csak a tavaszra és a kitakarásra kellett várni. Persze a konténeres rózsák ültetése egyszerűbb, ráadásul azonnali eredményt hoznak, ha tavasszal ültetem őket, ráadásul virágzó állapotban is meg lehet venni őket, így kevesebb meglepetés ér.
Ápolásuk (nálam):
Locsolás, tápoldatozás, metszés (ez sem olyan bonyolult, mint elsőre tűnik a leírásokban, főszabályként: a bokorrózsák 2/3-át levágom) tövek körüli ritka gyomlálás, téli takarás földdel, betegségek (lisztharmat, rozsda) és kártevők (levéltetű) elleni permetezés. A permetezést rózsáknál nem érdemes megspórolni, de a gazdaboltokban mindig szívesen segítenek néhány tanáccsal az eladók, tehát ez sem bonyolult. Nálunk minimum kétszer, de leginkább négyszer kell permetezni. Május-júniusban a levéltetvek ellen, utána a rozsda ellen. Lisztharmatot még nem láttam.
Ez nem egy tudományos megközelítés, egész egyszerűen ennyit vagyok hajlandó tenni az ügy érdekében.
8 év alatt három kudarc ért a rózsafronton: kinyírtam a fehér rózsát, egy Graham Thomas angol rózsa nem eredt meg, és egy lila teahibrid szintén meghalt. Olyan is előfordult, hogy egy rózsát teljes árnyékba ültettem, de amatőröknél előfordul az ilyesmi...
Ma 40 rózsám van, mindenféle, játszom a szemzéssel és a dugványozással is. Bár a hazai kínálat nagyon szegényes, azért lehet itthon is nagyon szép rózsákat szerezni (persze német, angol, francia kertészetekben leírhatatlanul nagyobb a fajtaválaszték). A legjobb, legegészségesebb angol rózsáimat pl. egy útmenti kertészeti árudában vettem.
Ha az ember kicsit elmerül a rózsák világában, nagy segítség lehet egy jó katalógus, ahol a növények jellemzői, igényei, képei megtalálhatók.

2 komment

Címkék: rózsa rózsák

A bejegyzés trackback címe:

https://fafajta.blog.hu/api/trackback/id/tr23479760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

EZA 2009.04.09. 21:05:36

Mit kell a rózsa locsolóvizébe tenni, ha azt akarjuk, hogy tovább viruljon.? Ecetet, tejet vagy olajat?
süti beállítások módosítása